Pages1

Friday, May 20, 2011

Strawberry Chocolate Marble CheeseCake


Salam...entri tertunda semalam...

Dengar je strawberry chocolate mesti terbayangkan strawberry kat Cameron Highland kan....kalau pi Cameron tak beli strawberry memang tak sah tapi kalau beli kena makan perabih kat sana kalau bawak turun mesti dah masam...bila dah masam cicah dengan choc. barulah balance masam dan manis..:) J

Sebenarnya aku memang ada banyak resepi ciskek ni tapi kali ni aku nak try resepi dari kawan satu kolej dulu. Dia rajin buat ciskek ni siap kasi resepi lagi dalam FB..so aku try la buat ubah suai sikit bahan-bahan yang ada. 

Aku guna 250gm creame cheese (biarkan dalam suhu bilik), 1 cwn mango yoghurt (perasa plain pun boleh tp. Kena tamb. 2sb jus lemon), 2sb tepung gandum, 2 bj telur dan ¾ cwn gula. Untuk basenya aku guna biskut merrie je..tu pun yang ada kat rumah ni, hancurkan dan gaul dengan sedikit butter. Loyang kalau boleh pakai yang spring form senang nak bukak...kalau tak de pakai je loyang biasa tapi alas dengan baking paper supaya senang nak keluarkan. Kemudian panaskan oven 170celcius selama 10 min.



Antara bahan-bahan

Cara membuatnya senang saja, pukul cheese dan gula sampai gula hancur, kemudian masukkan telur dan bahan-bahan lain...senang gitu. Untuk hiasan (marble) aku gunakan Hershey`s Syrup choc. dan syrawberry flavour. Kalau ada buah strawberry pun boleh dibuat hiasan.



Kemudian masukkan ke dalam oven dan bakar selama 40-45 minit bergantung kepada saiz oven. Sejukkan dahulu sebelum di hidangkan.



Selamat mencuba...!!!!!




p/s : lapaq la nak pi makan lunch jap..

3 comments:

Nur Hawa Mohd Zin said...

kak haida ni saja jer tayang kek tau..hehehehehe...awe sangat suka kek :)

msredcheesecake said...

WADUK CIK AIDA

BERTAMBAH LAPAR PERUT YANG MEMANG DA LAPAR NI....HEHEE...

Unknown said...

kek,boleh bukak kedai online ni kak,,

Nuffnang Ads